Aflarea vestii decesului unei persoane apropiate este o proba grea, din punct de vedere emotional dar, totodata un eveniment ireversibil, care odata produs nu mai poate fi schimbat. De multe ori durerea emotionala, mai ales in cazul repatrierii persoanelor decedate dintr-o alta tara este perceputa si traita ca si o durere fizica, extenuanta,greu de suportat. Sentimentele sunt de fapt reactii fizice la gandurile noastre, cu atat mai mult in cazul unui deces intr-o alta tara si necesitatea transportului persoanei decedate spre Romania.

Odata cu aflarea vestii, fiecare persoana trece prin mai multe etape, de la soc si negare pana la acceptare si vindecare emotionala.

Negarea, este de fapt mecanismul de aparare al creerului, in scopul atenuarii durerii resimtite. Refuzul de a accepta o astfel de veste, care este greu de suportat pentru oricine, urmata de senzatia ca lumea s-a prabusit si nu mai exista cale de iesire din aceasta situatie este un fenomen extrem de normal. Exprimarea emotiilor prin plans, precum si comunicarea sunt cele mai bune metode de diminuare a durerii. Discuta cu persoanele apropiate despre suferinta ta si nu te interioriza, deoarece mai devreme sau mai tarziu durerea va iesi din nou la suprafata. Sa discuti despre ceea ce simti in ceea ce priveste amintirea persoanei decedate permite o mai buna recuperare insa nu grabi prea tare procesul deoarece, ai nevoie sa intelegi toate aspectele. Pierderea energiei este normala in astfel de situatii, de aceea este foarte important sa oferi o atentie spotita stilului de viata.

E normal sa ai aproape persoane capabile sa te asculte dar, nu crea dependente fata de ceilalti. Nu te sfii sa retraiesti amintirile dar nu le asocia prezentului. Revenirea la munca reprezinta un aspect la fel de important deoarece vei fi distras de la gandurile in legatura cu trauma traita.

Se poate intampla oricui sa treaca printr-o astfel de trauma psihologica, greu de acceptat de catre oricine, dar cand vine vorba de un deces intr-o alta tara apare si un stres suplimentar cu privire la repatrierea persoanei decedate, de care cel mai bine este sa se ocupe o firma specializata. Aceasta va prelua toate demersurile necesare, de la procurarea documentelor pana la stabilirea tuturor procedurilor. Mai multe detalii vezi aici.

Ultimul stagiu il reprezinta detasarea,regasirea echilibrului si revenirea treptata la normal. Problema nu se pune daca poti prelua controlul asupra sentimentelor ci daca esti dispus sa o faci.

transport funerar decedati

Nu este un secret faptul ca repatrierea unei persoane decedate presupune cheltuieli uriase, pe langa o serie de proceduri birocratice specifice tarii in care a avut loc decesul. Dar, odata produs acest nefericit eveniment, singura posibilitate de aducere in tara a trupului neinsufletit il reprezinta transportul funerar facut de catre o firma specializata. Intradevar, acest lucru se poate face fie pe cale terestra, cu autoturisme speciale, fie pe cale aeriana, dar chiar daca la prima vedere transportul aerian poate parea o varianta mai rapida, acest lucru este departe de a fi adevarat, acest tip de repatriere necesitand mult mai multe proceduri, iar transportul se face doar pana la aeroportul cel mai apropiat de localitatea de destinatie.

Vei constata la final ca, de fapt, nu este cu nimic mai eficienta, cu toate ca ramane o varianta, in functie de preferintele familiei persoanei decedate. Transportul funerar international presupune respectarea unor reguli stabilite cu strictete maxima. O serie de proceduri fara de care repatrierea persoanelor decedate ar fi imposibila. Am vorbit despre acest subiect intr-un articol anterior, vezi aici mai multe detalii.

Un aspect extrem de important il reprezinta sicriul folosit,care trebuie sa indeplineasca o serie de reguli stabilite de Uniunea Europeana. Putini stiu faptul ca un sicriu standard de lemn nu este suficient pentru a putea fi facuta repatrierea decedatilor, ci se va folosi si un sicriu de zinc, care va fi sigilat etans si introdus in cel de lemn. Scopul acestuia este de a impiedica total scurgerea de lichide chiar si in caz de lovire sau cadere.

Sicriele de zinc nu trebuie să fie foarte durabile , ci mai degraba sa se dezintegreze intr-un timp relativ scurt. O alternativa la sicriul de zinc poate fi cel de aluminiu sau tabla galvanizata, pentru tarile care accepta un astfel de model.

Daca optati pentru o repatriere pe cale aeriana, este necesar sa optati pentru un sicriu de aluminiu, care este la fel de eficient, dar mult mai usor decat cel din zinc sau tabla.In ceea ce priveste costul unui astfel de sicriu, acesta variaza in functie de materialul din care este confectionat, dar pretul este mai mic decat al celui de lemn.

Foarte important de stiut este faptul ca sicriul de zinc se foloseste doar in scopul transportului. Firma noastra asigura transportul funerar international in cele mai bune conditii si la cele mai corecte preturi.

polita de asigurare in cazul repatrierii persoanelor decedate

REPATRIEREA DECEDATILOR SI POLITA DE ASIGURARE

Nu putini dintre noi am beneficiat, macar o data in viata, de o polita de asigurare pentru calatorie. Dupa cum se stie, este mult mai usor sa previi decat sa fi luat prin surprindere de un astfel de eveniment neplacut. Polita de asigurare este valabila atat pentru urgentele medicale, in cazul asiguratului aflat in afara tarii, precum si pentru o situatie mai putin asteptata, dar care trbuie luata in calcul si anume decesul survenit intr-o alta tara decat cea de resedinta, provocat in cele mai multe cazuri de un accident neprevazut.

Raspunsul este DA, poti folosi polita de asigurare in cazul in care te afli intr-o astfel de situatie, fie ca va ocupati personal de procedura de repatriere decedati, fie ca alegeti sa se ocupe firma de Asigurare .

Firma care se ocupa cu repatrierea persoanelor decedate, se poate alege de catre familia celui decedat, dar cu acordul scris al firmei de Asigurare, urmand ca ulterior aceasta sa deconteze cheltuielile pe baza chitantelor si a certificatului de deces precum si a certificatului medical constatator al decesului, cu specificarea de catre medic a cauzelor care au produs decesul.

Atentie! Firma de asigurare trebuie anuntata, in cel mai scurt timp, in legatura cu decesul survenit altfel riscati sa nu indepliniti conditiile prevazute in polita de asigurare.

Optarea pentru o asigurare de acest fel reprezinta o dovada de maturitate si de constientizare, dar din pacate putini sunt cei care sunt atenti la toate aspectele unei astfel de polite si nu opteaza intotdeauna pentru o polita care sa suporte 100% procedura de repatriere a persoanelor decedate.

Cu toate ca acest subiect nu este unul extrem de placut, din pacate astfel de evenimente neplacute nu ne ocolesc iar dupa cum bine stim, nimeni nu pleaca la munca in alta tara pentru a crea probleme si dificultati financiare familiei ci din contra, pentru a le oferi un sprijin financiar cat mai mare. De aceea, sfatul nostru este sa constientizati si aspectele mai putin placute si sa optati pentru o polita de asigurare care sa acopere si serviciile de repatriere medicala si repatriere in caz de deces.

Firma de repatriere se ocupa atat de serviciile necesare transportului persoanelor decedate, cat si de eliberarea documentelor necesare, care nu sunt deloc putine si care implica timp, care dupa cum ne putem da seama este extrem de scurt intr-o astfel de situatie.

repatrierea decedatilor

Conform ultimelor statistici, tot mai multi romani pleaca in afara tarii in speranta unui trai mai bun.In aceste conditii si numarul persoanelor decedate, in afara  tarii, este in continua crestere. Foarte rar se intampla sa existe informatii clare cu privire la rata mortalitatii, dar mai ales cu privire  la procedura de repatriere, a persoanelor decedate in afara Romaniei.

Cine pleaca la munca intr-o alta tara,crezand ca va sfarsi acolo?  Nimeni.

Este o situatie nu doar neasteptata, dar de cele mai multe ori socanta. Si cu toate acestea, odata produs nefericitul eveniment, nu ai timp de stat prea mult pe ganduri, de calcule si de prea multa informare. Costurile nu sunt deloc mici,dar ceea ce nu se cunoaste, este faptul ca exista diferente semnificative in ceea ce priveste tariful, de la o firma la alta.

Transportul funerar ,nu este un lucru facut la voia intamplarii. Exista o serie de norme, in functie de tara in care a avut loc decesul, de procedura de repatriere a tarii respective, precum si de implicarea familiei, deoarece pe langa eliberarea tuturor documentelor necesare, intervine si problema costurilor, care nu sunt deloc mici.

Cu toate ca nu exista un plan de tarifare standard,procedeul de transport decedati international, difera in functie de distanta dintre tara in care s-a produs decesul si locul in care va avea loc repatrierea in Romania, iar firma de transport funerar va face tot posibilul sa va ofere un cost cat mai real si accesibil.

 Mai jos va vom prezenta costurile aproximative serviciilor necesare transportului international funerar:

– costul eliberarii documentelor necesare (pana in 200 euro,in functie de tara)

– imbracarea si imbalsamarea

– costul transportului, intre 1300 si 3500 euro (in functie de distanta).

Pretul final, pentru repatrierea in Romania, se calculeaza in functie de numarul de servicii solicitate, precum si de distanta parcursa.

Borealis Vest, cu sediul in Timisoara , va sta la dispozitie non-stop, la telefon 0040 722 574 864 , cu servicii de consultanta si intreaga gama de servicii necesara repatrierii persoanelor decedate.

repatriere si transport decedati

Dupa anul 1989, o multime de cetateni romani au ales sa paraseasca tara plecand in diferite tari europene precum Germania, Spania, Italia, Franta, Austria, sau in tarile nordice precum Suedia, Danemarca sau Norvegia.Din pacate insa, exista foarte multi cetateni romani care au plecat in strainatate, si care fie in urma unor accidente de munca, fie din diferite alte motive si-au gasit sfarsitul departe de tara.

Din pacate pentru familiile acestora, un serviciu de repatriere decedati Anglia este mult mai costisitor decat un serviciu de repatriere decedati Spania de exemplu, sau decat repatrierea decedatilor din tari mai aproape de Romania.
Cat despre decesele romanilor in strainatate, acestea trebuiesc sa fie inregistrate la autoritatile locale din tara respectiva. Decesele pot sa fie inregistrate si la ambasada sau la consulatul Romaniei din tara respectiva. In cazul in care ambasada sau consulatul Romaniei sunt informate despre decesul unui cetatean roman in strainatate, acestea vor informa Ministerul Administratiei si Internelor din Romania, care va anunta familia decedatului in cel mai scurt timp.

 

Este important de mentionat si faptul ca inregistrarea decesului la ambasada sau la consulatul Romaniei, permite eliberarea unui certificat de deces romanesc, insa acesta se obtine doar in baza certificatului de deces eliberat mai intai de catre autoritatile locale din tara respectiva, si pe baza altor documente pe care le prevede legislatia romana.

 

In cazul in care nu s-a inregistrat la ambasada Romaniei sau la consulat decesul, atunci certificatul de deces romanesc, va fi eliberat pe baza certificatului de deces strain, dar si pe baza altor documente necesare care sunt prevazute in legislatia romana.

In conditiile in care decesul a fost cauzat de o actiune violenta, atunci trebuie solicitata interventia politiei locale pentru investigarea cazului, insa acest lucru poate intarzia procedura repatrierii decedatului.

Asadar, aceste detalii trebuie sa le cunoasca toate familiile indurerate care trebuie sa isi repatrieze decedatii.

Repatriere decedati

Ideea acestui articol este acela de a va oferi sfaturi cu privire la demersurile necesare, in situatia pierderii unei persoane dragi, care a survenit pe teritoriul altei tari, cu toate ca firma de pompe funebre va va indruma pe parcursul acestor pregatiri. Este posibil ca decesul sa se fi produs pe neasteptate sau nu, dar oricare ar fi situatia, evenimentul va fi un soc, majoritatea fiind devastati emotional si nemaiputand sa rezolve problemele necesare in astfel de situatii.

Conform ultimelor statistici, in strainatate mor peste 2500 de persoane in fiecare an. Atunci cand o persoana decedeaza, sunt o multime de decizii de luat si acte de intocmit. De obicei, acestea trebuie rezolvate in decurs de 5 zile, intr-o perioada in care stresul personal este foarte mare. Repatrierea se poate face si in lipsa unui membru al familiei, dar e necesara contractarea unei firme de servicii funerare,care va procura documentele necesare repatrierii. Sfatul nostru este sa apelati la o firma din Romania, deoarece costul repatrierii este mult sub cel practicat de firmele din tara in care s-a produs decesul.

Transportul persoanelor decedate, in Romania, sau in orice alta tara, se face cu respectarea prevederilor legale din tara in care s-a produs decesul. In urma desesului unui cetatean roman, pe teritoriul altei tari, este obligatorie inregistrarea decesului la autoritatile locale din tara respectiva. Desi nu este obligatoriu, decesul poate fi inregistrat si la Ambasada si Consulatul Romaniei din tara respectiva,lucru ce ar permite eliberarea unui certificat de deces romanesc si a unui pasaport mortuar, in caz contrar certificatul romanesc va fi eliberat in Romania.

Transportul decdatilor se poate face numai in conditiile prevazute de legislatia nationala a tarii respective si in conformitate cu regulile internationale aplicabile. Repatrierea decedatilor se face numai cu masini omologate,iar corpul va fi transportat obligatoriu intr-un sicriu de zinc.

Costurile difera in functie de:

– distanta dintre localitatea unde a avut loc decesul si localiatea de destinatie
– pretul imbalsamarii
– pretul sicriului de zinc
– pretul sicriului de lemn
– pretul eliberarii documentelor(in unele zone se plateste o taxa pentru eliberarea documentelor de deces)

Daca persoana a decedat in timp ce se afla in vacanta, costul repatrierii ar putea fi inclus in polita sa de asigurare pentru calatorie.

Poate v-ati intrebat ce se intampla daca nu-ti permiti repatrierea? In acest caz autoritatile vor face toate demersurile necesare pentru inmormantarea in tara respectiva. Daca in Italia decedatul este inmormantat pe banii primariei, nu acelasi lucru il putem spune si despre Spania, unde decedatul este incinerat iar cenusa ingropata.

transport funerar decedati

 

În cazul în care repatrierea se face din ţări precum Anglia, Franţa sau Spania, costurile pot scădea semnificativ dacă familia întocmeşte singură documentele de transport, adică paşaportul mortuar. Sicriul trebuie să fie conform normelor europene în vigoa-re, care, în mod normal, nu ar trebui să coste mai mult de 350 de euro. Cu toate procedurile şi documentele pentru întocmirea paşaportului mortuar, transportul terestru, repatrierea nu ar trebui să coste mai mult de 3.000 – 6.000 de euro.

„Preţul mai poate fi ajustat!“

„Noi ne ocupăm de tot, de la documente, la sicriu, transport. Nu putem să spunem omului o sumă fixă înainte. Trebuie să ne dea informaţii clare, despre locul de unde trebuie preluat decedatul, cum vrea să fie organizat transportul,  cu maşina, tipul de sicriu etc. Calculele se fac abia atunci. De regulă, din Anglia, costurile ajung la 7.000 de euro, dar preţul mai poate fi ajustat, vorbind direct cu persoanele respective”.

Din păcate, statul român nu suportă nimic din costul procedurilor de aducere în ţară a unei persoane decedate în străinătate. Singura şansă este aceea de a convinge firma la care lucra persoana respectivă să suporte contravaloarea întreagă sau parţială a re-patrierii. „În foarte puţine cazuri, patronii firmelor la care lucrau românii, chiar şi cu contract legal de muncă, se angajează la astfel de cheltuieli, mai ales dacă nu sunt prevăzute în contractul său. Mai există însă, situaţii în care se oferă o sumă de bani, dar aceasta nu acoperă toate costurile. Noi facem contract cu cei care ne contactează şi ne aşteptăm ca aceştia să ne şi plătească”, ne-a mai spus reprezentantul firmei de pompe funebre.

Cum se obţine paşaportul mortuar

În cazul decesului unui cetăţean român pe teritoriul altei ţări, familia trebuie să contacteze o firmă de servicii funerare şi să achite costurile stabilite de aceasta. Firma de servicii funerare se ocupă de procurarea documentelor necesare repatrierii decedatilor. În cazul în care familia nu dispune de suma de bani necesară transportului, autorităţile vor proceda la înmormântarea sau incinerarea defunctului, într-un cimitir, pe cheltuiala autorităţilor locale.

Dacă familia doreşte şi dispune de suma necesară repatrierii cadavrului, ambasada sau consulatul va elibera un paşaport mortuar. Pentru eliberarea acestuia sunt necesare următoarele documente:

• documentul de identitate românesc al persoanei decedate, în original;

• certificat de deces eliberat de Registrul Civil din oraşul respectiv, legalizat cu apostila conform Convenţiei de la Haga;

• certificat medical de deces – în cazul decesului în spital sau autorizaţia judecătorească de repatriere a cadavrului în cazul morţii violente sau a morţii survenite la domiciliu sau în locuri publice;

• actul de îmbălsămare/efectuare a tratamentului antiputrefactiv dat de medicul legist;

• autorizaţie de înhumare dată de judecătorie;

• autorizaţia de transport dată de autorităţile sanitare

• itinerariul sicriului.

 

Informaţii utile privind repatrierea

• Decesul trebuie înregistrat la autorităţile locale din ţara respectivă;

• Decesul poate fi înregistrat şi la ambasada sau consulatul României din ţara respectivă (nu este obligatoriu). Asta ar permite eliberarea de către ambasadă sau consulat a unui certificat de deces românesc;

• Dacă decesul a fost cauzat de o acţiune violentă, atunci solicitaţi intervenţia autorităţilor locale de poliţie pentru investigarea cazului; efectuarea investigaţiilor poate întârzia procedura de transport a corpului neînsufleţit în România;

• Pentru transportul internaţional al corpurilor neînsufleţite este necesar paşaportul mortuar; paşaportul mortuar se eliberează de ambasadele sau consulatele României.

repatrierea decedatilor

Suferința cauzată de pierderea unei persoane dragi este îngreunată de imposibilitatea de a fi alături de trupul său neȋnsuflețit. Dacă decesul are loc departe de noi, într-o țară straină, grija că trebuie să ȋl aducem ȋnapoi ȋn Romȃnia ne accentueză durerea. Experimentăm frica, nesiguranța și incertitudinea, fiind copleșiți de intrebări fără raspuns, tocmai de aceea noi te ajutăm cu repatrierea românilor decedați în străinătate.

Dacă treceți printr-o astfel de situație, trebuie să știți că autoritățile statului unde a avut loc decesul, dar și cele romȃne, ȋmpreună cu serviciile de repatrieri funerare internaționale, sunt dispuse să vă ofere ajutorul. Iată care sunt procedurile și ce ar trebui să faceți pentru a aduce trupul neȋnsuflețit ȋnapoi.

Procedurile de repatriere implică costuri destul de ridicate, iar ȋn această situație este indicat să apelați la o firmă specializată care se va ocupa să găsească soluția cea mai puțin costisitoare pentru dumneavoastră.

1. CONSTATAREA DECESULUI

Decesul trebuie ȋnregistrat la autoritățile din țara unde s-a produs și opțional la ambasada sau consulatul Romȃniei din respectivul stat care va permite eliberarea unui certificat de deces românesc. Dacă alegeți să nu ȋl ȋnregistrați la ambasadă sau consulat, certificatul de deces romȃnesc va fi eliberat ȋn Romȃnia, pe baza celui străin și a altor acte prevăzute de legislatia romȃnă.

Examinarea trupului neȋnsuflețit diferă ȋn funcție de modul ȋn care a avut loc moartea:

  • Dacă persoana decedată s-a stins din viață la spital, medicul este obligat sa faca o autopsie anatomo-patologica, pentru a confirma, preciza sau completa diagnosticului clinic.
  • Dacă însă familia nu are nicio rezervă asupra cauzelor bolii şi a tratamentului aplicat şi doreşte să îşi asume în scris decizia, se poate alege să nu se mai efectueze autopsia anatomo-patologică.
  • Ȋn cazul ȋn care moartea s-a produs într-un mod suspect, necunoscut sau violent, se efectuează autopsia medico-legală, la solicitarea organelor de urmărire penală sau instanțelor de judecată.

Dacă răposatul a murit ȋn condiții violente, trebuie să solicitați intervenția autorităților locale din țara respectivă pentru investigarea cazului. Este bine să anunțați și Direcția Relații Consulare a MAE din Romȃnia, care se va ocupa de eliberarea pașaportului mortuar, necesar pentru aducerea ȋn țară a corpului neȋnsuflețit.

2. ACTE NECESARE

Transportul se va efectua ȋn conformitate cu legile statului unde a avut loc decesul și cu regulile internaționale aplicabile. Acesta trebuie realizat cu autospeciale dotate cu instalație frigorifică, iar aducerea ȋn țară a corpului neȋnsufleți nu ar trebui să dureze mai mult de 72 de ore de la solicitarea serviciului. Ȋnsă, ȋn cazul ȋn care este necesară o autopsie, transportul poate fi prelungit.

Pentru repatrierea decedatilor sunt necesare următoarele documente:

  • certificatul constatator al decesului
  • certificatul de deces internațional
  • paşaportul mortuar
  • autorizație pentru transportul internațional
  • certificatul de îmbălsămare eliberat de spital

Pentru a vă oferi timpul şi spațiul necesar acceptării acestor momente deloc uşoare, agentiile de servicii funerare isi asumă responsabilitatea transportului decedatului impreună cu întocmirea intregii documentații necesare repatrierii.

3. INCINERAREA

Dacă vă aflați printre cei care doresc ca trupul neȋnsuflețit să fie incinerat ȋn țara unde a avut loc decesul, trebuie să vă informați dacă acest lucru este ȋn conformitate cu legislația statului respectiv. Dacă legea permite, pașaportul mortuar nu mai este necesar.

Oameni atrasi de promisiunea unei vieti mai bune au ales sa parăsească Romania, gasindu-și sfârșitul pe meleaguri străine. Nimic nu este mai dureros decȃt pierderea unui om drag, mai ales atunci cȃnd trupul său neȋnsuflețit se află departe. Procedurile de repatriere reprezintă un stres suplimentar și o ingrijorare în plus. Pentru a vă asigura ca trupul sau cenușa decedatului ajung la destinație în cea mai demnă condiție și stare de conservare, ar fi indicat să apelați la o firmă recunoscută de servicii funerare.

TOP