Cât costă şi cât de greu este să repatriezi un român decedat in Europa
În cazul în care repatrierea se face din ţări precum Anglia, Franţa sau Spania, costurile pot scădea semnificativ dacă familia întocmeşte singură documentele de transport, adică paşaportul mortuar. Sicriul trebuie să fie conform normelor europene în vigoa-re, care, în mod normal, nu ar trebui să coste mai mult de 350 de euro. Cu toate procedurile şi documentele pentru întocmirea paşaportului mortuar, transportul terestru, repatrierea nu ar trebui să coste mai mult de 3.000 – 6.000 de euro.
„Preţul mai poate fi ajustat!“
„Noi ne ocupăm de tot, de la documente, la sicriu, transport. Nu putem să spunem omului o sumă fixă înainte. Trebuie să ne dea informaţii clare, despre locul de unde trebuie preluat decedatul, cum vrea să fie organizat transportul, cu maşina, tipul de sicriu etc. Calculele se fac abia atunci. De regulă, din Anglia, costurile ajung la 7.000 de euro, dar preţul mai poate fi ajustat, vorbind direct cu persoanele respective”.
Din păcate, statul român nu suportă nimic din costul procedurilor de aducere în ţară a unei persoane decedate în străinătate. Singura şansă este aceea de a convinge firma la care lucra persoana respectivă să suporte contravaloarea întreagă sau parţială a re-patrierii. „În foarte puţine cazuri, patronii firmelor la care lucrau românii, chiar şi cu contract legal de muncă, se angajează la astfel de cheltuieli, mai ales dacă nu sunt prevăzute în contractul său. Mai există însă, situaţii în care se oferă o sumă de bani, dar aceasta nu acoperă toate costurile. Noi facem contract cu cei care ne contactează şi ne aşteptăm ca aceştia să ne şi plătească”, ne-a mai spus reprezentantul firmei de pompe funebre.
Cum se obţine paşaportul mortuar
În cazul decesului unui cetăţean român pe teritoriul altei ţări, familia trebuie să contacteze o firmă de servicii funerare şi să achite costurile stabilite de aceasta. Firma de servicii funerare se ocupă de procurarea documentelor necesare repatrierii decedatilor. În cazul în care familia nu dispune de suma de bani necesară transportului, autorităţile vor proceda la înmormântarea sau incinerarea defunctului, într-un cimitir, pe cheltuiala autorităţilor locale.
Dacă familia doreşte şi dispune de suma necesară repatrierii cadavrului, ambasada sau consulatul va elibera un paşaport mortuar. Pentru eliberarea acestuia sunt necesare următoarele documente:
• documentul de identitate românesc al persoanei decedate, în original;
• certificat de deces eliberat de Registrul Civil din oraşul respectiv, legalizat cu apostila conform Convenţiei de la Haga;
• certificat medical de deces – în cazul decesului în spital sau autorizaţia judecătorească de repatriere a cadavrului în cazul morţii violente sau a morţii survenite la domiciliu sau în locuri publice;
• actul de îmbălsămare/efectuare a tratamentului antiputrefactiv dat de medicul legist;
• autorizaţie de înhumare dată de judecătorie;
• autorizaţia de transport dată de autorităţile sanitare
• itinerariul sicriului.
Informaţii utile privind repatrierea
• Decesul trebuie înregistrat la autorităţile locale din ţara respectivă;
• Decesul poate fi înregistrat şi la ambasada sau consulatul României din ţara respectivă (nu este obligatoriu). Asta ar permite eliberarea de către ambasadă sau consulat a unui certificat de deces românesc;
• Dacă decesul a fost cauzat de o acţiune violentă, atunci solicitaţi intervenţia autorităţilor locale de poliţie pentru investigarea cazului; efectuarea investigaţiilor poate întârzia procedura de transport a corpului neînsufleţit în România;
• Pentru transportul internaţional al corpurilor neînsufleţite este necesar paşaportul mortuar; paşaportul mortuar se eliberează de ambasadele sau consulatele României.
Comentarii recente